PENULISAN



     
Baiklah, hari ini, Cikgu Anna Su hendak berkongsi  cara menulis karangan dengan menghubungkaitkan isi utama dengan isi sampingan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren dan kohesi.

Isi utama:
*   Azli sekeluarga bercuti di Cameron Highlands.
*   Berkunjung ke MARDI di Tanah Rata.
*   Daftar keluar hotel pada pukul 12.30 tengah hari.

      Isi sampingan:

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    



  

*   Pukul 2.00 petang singgah di Hentian Rehat dan Rawat Tapah.
*   Sayur-sayuran seperti kubis dan tomato ditanam di bawah bumbung plastik.
*   Dalam perjalanan pulang, singgah di ladang teh.


Cadangan jawapan - 8.5 Aras 3 (i)
Menghubungkan isi utama dengan isi sampingan:

                Kami bertolak ke Cameron Highlands pada pukul 9.00 pagi. Pada pukul 11.15 pagi, kami singgah di Hentian Rehat dan Rawat Dengkil lalu bersarapan roti canai dan minuman panas.
                Seterusnya, kami meneruskan perjalanan dan pada pukul 2.00 petang, kami singgah di Hentian Rehat dan Rawang Tapah untuk makan, bersolat dan berehat. Setelah kira-kira dua jam di Tanah Rata, kami pun mendaftar masuk hotel di Brinchang.
                Kami sekeluarga berkunjung ke Stesen Penyelidikan Pertanian (MARDI) di Tanah Rata. Di sini, kami kagum apabila melihat pihak MARDI memajukan penanaman sayur-sayuran dan bunga-bungaan  beriklim sejuk. Antara sayur-sayuran di situ ialah kubis dan tomato yang ditanam di bawah bumbung plastik. Kemudian, kami berkunjung ke tempat penanaman strawberi dan bunga mawar di sekitar Brinchang.
                Kami mendaftar keluar dari hotel pada pukul 12.30 tengah hari. Dalam perjalanan pulang, kami singgah di lading the. Ibu dan ayah membeli sayur-sayuran, manakala kakak membeli beberapa kuntum teluki. Melalui jalan-jalan yang berliku memang meletihkan tetapi pengalaman itu tetap menarik.
                Akhirnya, kami singgah berehat di Hentian Rehat dan Rawat Tapah sebelum meneruskan perjalanan pulang. Kami tiba di rumah pada pukul 8.20 malam.




Sumbangan bahan daripada CIKGU ROSDI BIN MAT DIAH untuk dikongsi bersama.Cikgu Anna Su berharap agar slaid ini dapat membantu anak-anak belajar menulis.Ia juga boleh dijadikan bahan rujukan kepada ibu bapa.





Apa khabar anak-anak didik dan ibu bapa yang dihormati? Hari ini, Cikgu Anna Su akan memuatkan contoh-contoh karangan berformat dan tidak berformat untuk panduan semua.


KARANGAN BERFORMAT

KARANGAN TIDAK BERFORMAT

·         Surat Kiriman Rasmi
·         Surat Kiriman Tidak Rasmi
·         Ucapan
·         Syarahan
·         Dialog / Temuramah / Perbualan / Wawancara
·         Berita
·         Catatan Diari
·         Laporan
·         Perbahasan
·         Jemputan



·         Karangan Rangsangan Bergambar / Rangsangan Kata
·         Karangan Pengalaman / Cerita / Gambaran / Situasi
·         Karangan Fakta / Penerangan
·         Karangan Perbincangan
·         Karangan Melengkapkan Cerita
·         Karangan Autobiografi / Biografi
·         Karangan Peribahasa


KARANGAN CATATAN

Panduan Umum
  • Terbahagi kepada dua iaitu catatan harian dan perjalanan atau peristiwa.
  • Catatan dalam sehari mesti mempunyai hari, tempoh masa dan seterusnya susunan waktu kejadian.
  • Catatan yang lebih dari sehari mestilah dinyatakan hari, bulan dan tahun.
  • Isi yang dicatat hendaklah terdiri daripada perkara-perkara yang penting sahaja.
  • Tarikh dan hari ditulis dahulu di atas perenggan peristiwa yang ingin dicatatkan. Tulis tarikh dan hari di sebelah kiri.
  • Gunakan ayat yang ringkas.


Contoh karangan: (lebih dari sehari)
Pada cuti sekolah yang lalu, Azli sekeluarga berkunjung ke Cameron Highlands. Baca catatan yang ditulis oleh Azli.


Isnin, 26 Mei 2012

Bertolak ke Cameron Highlands pada pukul 9.00 pagi. Pukul 11.15 pagi singgah di Hentian Rehat dan Rawat Dengkil. Bersarapan roti canai dan minuman panas sebelum meneruskan perjalanan. Singgah di Hentian Rehat dan Rawat Tapah pada pukul 2.00 petang. Makan tengah hari, bersolat dan berehat. Setelah kira-kira dua jam  berada di Tanah Rata, daftar masuk hotel di Brinchang.

Selasa, 27 Mei 2012

Berkunjung ke Stesen Penyelidikan Pertanian  (MARDI) di Tanah Rata. Hebatnya Malaysia, turut memajukan penanaman sayuran-sayuran dan bunga-bungaan beriklim sejuk. Sayur-sayuran seperti kubis dan tomato ditanam di bawah bumbung plastik. Turut melawat ke tempat tanaman strawberi dan tempat bunga mawar di sekitar Brinchang.

Rabu, 28 Mei 2012

Daftar keluar hotel pada pukul 12.30 tengah hari. Dalam perjalanan pulang, singgah di ladang teh. Semasa di Ringlet, ibu dan ayah membeli sayur-sayuran, manakala kakak membeli beberapa kuntum bunga teuki. Perjalanan  melalui jalan yang berliku memang meletihkan tetapi pengalaman itu tetap menarik. Singgah berehat di Hentian Rehat dan Rawat Tapah. Meneruskan perjalanan pulang. Tiba di rumah pada pukul 8.20 malam.



KARANGAN PERBINCANGAN / PENDAPAT


Panduan Umum
·Karangan jenis perbincangan mempunyai kata kunci yang ketara, iaitu “bincangkan”, “huraikan”, atau “bersetujukah”.
·Karangan jenis ini memerlukan kamu menegaskan pendirian yang selari dengan tajuk dalam bahagian penutup.
·Kata kuncinya bermula dengan “pada pendapat kamu” atau “pada pandangan kamu”.
·Kenal pasti kehendak soalan sama ada kamu diminta membincangkan hujah yang menyokong tajuk atau membangkang tajuk atau kedua-duanya seperti dalam karangan yang mempunyai kata kunci “kebaikan” dan “keburukan”.


Contoh karangan:
Murid-murid digalakkan membawa bekalan makanan ke sekolah. Bincangkan faedah-faedah membawa bekalan makanan ke sekolah.

Anis mengeluarkan bekas makanan yang berisi nasi goreng. Kemudian, dia meletakkan sebotol air sirap yang dibawanya dari rumah. Anis menikmati bekalan yang dibawanya di kantin bersama rakan-rakannya pada waktu rehat.
     Antara kebaikan membawa bekalan makanan dan minuman dari rumah seperti yang dilakukan oleh Anis ialah dia tidak perlu membuang masa beratur di kantin untuk membeli makanan dan minuman. Dia juga dapat makan dengan selesa tanpa perlu berebut-rebut dengan rakan-rakannya yang lain.
     Selain itu, kita dapat menjimatkan wang saku yang diberi oleh ibu bapa. Kita dapat menabung wang saku untuk membeli buku dan peralatan sekolah tanpa menyusahkan ibu bapa.
     Dangan membawa bekalan makanan dan minuman pada setiap hari, murid-murid dapat terhindar daripada kes keracunan makanan yang sering berlaku di sekolah. Kesihatan murid-murid juga terjamin.
     Di samping itu, membawa bekalan makanan ke sekolah melatih kita menyimpan wang secara rutin. Kita dapat menyemai sikap berjimat cermat dan membeli barang jika perlu sahaja.
     Seharusnya, ibu bapa melatih anak-anak berjimat cermat dengan membiasakan anak-anak membawa bekalan makanan ke sekolah. Hal ini bukan sahaja menjimatkan wang, bahkan menjamin kesihatan anak-anak.




KARANGAN AUTOBIOGRAFI

PANDUAN UMUM
· Karangan jenis ini memerlukan daya kreativiti yang tinggi untuk menjadikannya lebih menarik.
· Autobiografi bermaksud penulisan karangan tentang sesuatu benda atau haiwan yang diberi nyawa dan perasaan seperti manusia. Contohnya, Aku Sebuah Basikal.
· Unsur nilai murni dan pengajaran yang disisipkan secara tidak langsung menjadikan karangan ini lebih menarik.
· Isi karangan mestilah logic, munasabah, serta berkaitan dengan tajuk.


Contoh karangan:

Tulis karangan yang bertajuk “Aku Sebuah Kamus”.

     Aku bersyukur kerana dilahirkan sebagai sebuah kamus. Namaku Kamus Dewan Pelajar. Badanku berbentuk empat segi. Aku tidak mempunyai kaki mahupun tangan. Badanku setebal empat sentimeter. Aku dilahirkan di sebuah kilang percetakan di Kuala Lumpur.
     Rumah kedua aku ialah Kedai Buku Popular. Wah, banyak betul rakanku di kedai ini! Mereka ialah rakan kamusku. Aku ditempatkan sederet dengan rakan kamus daripada pelbagai syarukat penerbitan. Setelah berada dua bulan di kedai buku tersebut, aku dibeli oleh seorang murid perempuan bernama Yu Shi Ting dengan harga RM28 senaskhah.
     Rumah ketigaku adalah di rumah tuan baruku. Aku diletakkan di atas rak buku di dalam biliknya. Yi Shi Ting seorang murid yang rajin. Dia selalu menggunakanku untuk merujuk perkataan yang sukar. Kadangkala Yu Shi Ting membawaku ke sekolah.
     Cikgu Debby Kong selalu memuji sikap Yu Shi Ting yang membawa kamus ke sekolah. Aku memerhatikan tidak ramai murid yang membawa kamus ke sekolah. Jika aku boleh bercakap sudah tentu aku akan menasihati mereka agar memiliki sebuah kamus untuk meningkatkan kefahaman perbendaharaan kata.
     Kini, Yu Shi Ting telah menamatkan pelajarannya di universiti. Namun, aku tetap menjadi pembantu setianya walaupun dia sudah memiliki kamus lain. Aku adalah antara sahabat lamanya yang paling dihargai. Aku berjanji akan tetap memberikan khidmat yang terbaik untuknya.



KARANGAN SYARAHAN

PANDUAN UMUM
·       Teliti kehendak soalan sama ada memerlukan kamu menulis karangan syarahan berbentuk pertandingan atau bukan pertandingan.
·       Format isi syarahan terbahagi kepada tiga bahagian, iaitu:
( i ) Pendahuluan dengan kata alu-aluan yang sesuai dengan hadirin.
(ii)  Isi-isi syarahan mestilah bernas dan berkaitan dengan tajuk. Dahulukan isi penting
      dan diikuti isi sampingan.
(iii) Penutup syarahan diakhiri dengan penghargaan, penegasan, ucapan salam dan
      terima kasih.
·       Masukkan analogi atau peribahasa supaya hujah kamu menjadi lebih menarik.


Contoh karangan:
Kamu diminta untuk menyampaikan syarahan yang bertajuk “Kepentingan Disiplin dan Kaitannya dengan Kecemerlangan Murid”.
Sediakan teks syarahan kamu selengkapnya.

     Yang saya hormati Tuan Pengerusi Majlis, guru-guru, rakan-rakan, dan  hadirin yang dimuliakan. Tajuk syarahan saya pada hari ini ialah “Kepentingan Disiplin dan Kaitannya dengan Kecemerlangan Murid”. Sesungguhnya, kecemerlangan seseorang murid amat berkait rapat dengan disiplin kendirinya.

Rakan-rakan yang dihormati,

     Cuba kita lihat rakan-rakan kita yang cemerlang dan ukur pula disiplin mereka. Jawapan yang pasti kita peroleh ialah murid yang cemerlang mempunyai disiplin diri yang tinggi. Mereka bijak menguruskan masa, rajin mengulangkaji pelajaran, dan sentiasa mematuhi peraturan.

     Jika kita membandingkan murid yang cemerlang dengan murid yang sering ponteng sekolah atau murid yang sentiasa melanggar peraturan sekolah, sudah tentu pencapaian akademik mereka sungguh berbeza. Murid yang bermasalah tidak berminat untuk mengikuti pelajaran dan sering mengganggu rakan dan guru. Nilai disiplin mereka berada pada tahap sifar.

     Begitu juga dengan murid yang aktif dalam kegiatan kokurikulum jika mereka bijak membahagikan masa sudah tentu mereka juga boleh berjaya. Hal ini kerana disiplin diri yang tinggi dapat menjamin kejayaan.

     Perbezaan latar belakang tidak menjadi ukuran, sama ada murid itu datangnya daripada golongan kaya atau miskin. Jika mereka mempunyai disiplin yang tinggi, mereka pasti akan berjaya. Murid yang berdisiplin amat disenangi guru-guru dan rakan-rakan. Mereka bersifat amanah dan bertanggungjawab terhadap tugas yang diberikan.

Warga dewan yang budiman,

     Sesungguhnya, nilai disiplin dan kecemerlangan amat berkaitan dalam membentuk insan murid. Gilaplah nama kita sebagai murid yang cemerlang dan berdisiplin kerana “harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama”.



KARANGAN TINDAKAN

PANDUAN UMUM
· Kamu mesti jelaskan sekurang-kurangnya empat tindakan yang kamu lakukan berhubung dengan tajuk yang dikemukakan.
·   Gunakan kata kerja yang menggambarkan tindakan pelaku; seperti melaporkan, mencadangkan, menghubungi, mendapatkan maklumat, bermesyuarat dan sebagainya.
·Lebih banyak tindakan adalah lebih baik. Walaubagaimanapun, tindakan yang diambil mestilah logik dan bersesuaian dengan tajuk.
·       Susun peristiwa yang berlaku mengikut urutan.
· Pada bahagian penutup, cerita hendaklah diselesaikan hingga akhir dan jangan biarkan cerita itu tergantung.


Contoh karangan:
Kamu telah dirawat di hospital selama dua minggu kerana disahkan oleh doctor menghidap demam denggi.
Tuliskan tindakan yang kamu lakukan supaya tidak ketinggalan dalam pelajaran.

     Jarum jam seakan-akan tidak bergerak sepanjang aku berada di wad hospital. Hari pertama berada di hospital seolah-olah sudah sebulan masa berlalu. Aku telah dimasukkan ke wad hospital selepas mendapatkan rawatan kerana demam berlarutan. Doctor mengesahkan aku menghidap demam denggi.
     Aku sempat berpesan kepada ibu sepaya membawakan buku-buku sekolah semasa ibu melawatku pada tengah hari itu. Aku akan tetap mengulang kaji pelajaran walaupun keadaan diriku agak lemah. Hal ini demikian kerana peperisaan UPSR hanya tinggal sebulan.
     Aku juga meminta ibu membawa telefon bimbit kerana aku perlu menghubungi rakan-rakan untuk bertanyakan hal pelajaran. Aku tidak mahu ketinggalan dalam pelajaran walaupun sehari.
     Selain itu, aku menyuruh ibu ke rumah Ana untuk membuat salinan nota serta latihan yang diberi oleh cikgu. Walaupun badanku masih lemah tetapi aku kuatkan semangat untuk belajar.aku tidak mahu ketinggalan dalam pelajaran.
     Hari-hari aku di wad lebih ceria apabila dikunjungi rakan-rakan sekelas. Dalam pada itu aku turut bertanyakan hal pelajaran kepada mereka. Aku juga meminta jasa baik mereka menghantar tugasan yang telah aku siapkan semasa berada di wad.
     Akhirnya,dua minggu telah berlalu. Aku keluar dari hospital setelah benar-benar sihat. Aku amat rindu untuk kembali ke sekolah dan perkara yang paling penting ialah aku dapat mengikuti pelajaran seperti biasa. Aku akan bertanyakan guru tentang mana-mana topik yang aku tidak fahami. Sesungguhnya, aku tidak mahu ketinggalan langsung dalam pelajaran!




KARANGAN LAPORAN

PANDUAN UMUM
·         Laporan yang ditulis bertujuan untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu peristiwa, aktiviti, pemerhatian, pameran, dan persediaan sesuatu majlis.
·         Format laporan bermula dengan tajuk laporan yang digarisi, pengenalan, isi-isi dan penutup. Pengakuan pelapor dan tandatangan mesti disertakan. Nama dan jawatan pelapor perlu dicatat. Nama pelapor ditulis dalam huruf besar.
·         Tarikh laporan ditulis selari dengan frasa “Disediakan oleh,”.
·         Laras bahasa yang digunakan harus ringkas dan padat.

Contoh laporan:
Sebagai setiausaha persatuan, kamu diminta oleh guru penasihat untuk menulis laporan tentang aktiviti Minggu Bahasa Melayu yang baru sahaja selesai diadakan di sekolah kamu.

Laporan Minggu Bahasa Melayu Sekolah Kebangsaan Teluk Cempedak, Kuantan, Pahang.

      Persatuan Bahasa Melayu Sekolah Kebangsaan Teluk Cempedak telah ,menganjurkan Minggu Bahasa Melayu peringkat sekolah selama seminggu, iaitu bermula dari 6 April hingga 10 April 2009.

      Sempena Minggu Bahasa Melayu itu, pelbagai acara diadakan seperti syarahan, bercerita, melukis poster, mendeklamasi puisi, sketsa dan penulisan karangan. Para peserta terdiri daripada murid Tahap Satu dan Tahap Dua.

      Sepanjang Minggu Bahasa Melayu, satu pameran hasil karya murid-murid telah diadakan di Dewan Sumber Budi. Pameran tersebut dirasmikan oleh Yang diPertua PIBG Sekolah, Tuan Haji Sallehuddin Salleh. Pameran itu turut disertai oleh dua buah syarikat penerbitan dari Kuantan.

      Kemuncak Minggu Bahasa Melayu ialah pengumuman Tokoh Bahasa Melayu 2009 yang dijuarai oleh Mira binti hanif. Beliau aktif menulis dan hasil-hasil penulisannya pernah disiarkan dalam beberapa majalah pendidikan kanak-kanak. Penguasaan Bahasa Malayunya yang mantap seharusnya menjadi contoh kepada semua murid sekolah ini.

      Penyampaian hadiah kepada para pemenang Minggu Bahasa Melayu telah disempurnakan oleh Pegawai Pelajaran Daerah.

      Kesimpualannya, Minggu Bahasa Melayu menepati sasarannya di samping mendapat sokongan yang menggalakkan daripada warga sekolah.


Laporan disediakan oleh,                                                                             12 APRIL 2012

             Shahirah
(SHAHIRAH BINTI MUHAMMAD)
Setiausaha,
Minggu Bahasa Melayu,
Sekolah Kebangsaan Teluk Cempedak.
































KARANGAN BERITA

PANDUAN UMUM.
·         Tergolong dalam karangan berformat.
·         Memulakan penulisan dengan nama tempat, hari, dan tanda sempang (-).
·         Terdapat pelbagai jenis berita yang dimuatkan dalam surat khabar, iaitu kemalangan, jenayah, peperangan, hiburan, sukan dan hal-hal semasa yang menarik perhatian pembaca.
·         Jarak masa kejadian yang dimuatkan dalam berita bersifat terkini, iaitu antara beberapa jam hingga dua hari yang lalu.
·         Bahagian isi mesti mempunyai lima perkara:
              i.        Di mana – tempat berlaku kejadian.
            ii.        Bila – tarikh, tempoh atau hari kejadian berlaku.
           iii.        Siapa – orang yang terlibat dalam kejadian.
           iv.        Mengapa – punca-punca kejadian itu berlaku.
            v.        Bagaimana – cara sesuatu kejadian dan kesudahannya.
·         Laporan berita yang ditulis haruslah menurut urutan masa dan peristiwa.
·         Bahasa yang digunakan hendaklah mudah,jelas, dan difahami pembaca.

Contoh Berita:
Andaikan kamu seorang wartawan. Tulis berita tentang suatu kebakaran yang berlkau di sebuah taman perumahan.

NILAI, Isnin – Suatu kebakaran dahsyat telah berlaku di Taman Rajawali yang mengakibatkan enam buah rumah teres rosak teruk. Kebakaran itu berlaku pada pukul 2.00 pagi yang berpunca daripada kebocoran gas. Sebuah kereta Honda turut musnah dalam kebakaran itu. Kerugian ditaksirkan melebihi RM1 juta.

      Pihak bomba Nilai menerima panggilan kecemasan pada pukul 2.10 pagi dan tiba sepuluh minit kemudian. Walau bagaimanapun, empat buah daripada sederet rumah teres itu telah hangus terbakar ketika bomba tiba. Kebakaran berjaya dikawal sepenuhnya oleh pihak bomba kira-kira pukul 4.00 pagi.

      Dalam kejadian itu seorang warga emas, Tahar Abdullah, renting kerana tidak dapat diselamatkan. Menurut cucunya, Hassan Osman, datuknya mengalami penyakit lumpuh dan pekak. Api yang marak dengan begitu pantas menyebabkan kerja menyelamat sukar diteruskan.

      Sebanyak 24 orang mangsa kebakaran kehilangan tempat tinggal dan ditempatkan di Dewan Serbaguna Taman Rajawali. Mereka berasa amat sedih kerana seminggu lagi umat Islan akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Bantuan kilat diusahakan oleh Wakil Rakyat kawasan berkenaan, iaitu Yang Berhormat Tuan Haji Daud Ali.

      Berikutan kejadian tersebut, pihak bomba menasihati orang ramai supaya berhati-hati ketika menggunakan dapur gas untuk mengelakkan kebakaran.


















































SURAT KIRIMAN TIDAK RASMI


PANDUAN UMUM
·    Tergolong dalam karangan berformat.
·    Karangan yang bersifat peribadi dan biasanya dihantar kepada rakan, sahabat pena, ahli keluarga dan seumpamanya.
·  Isi kandungan surat biasanya terdiri daripada surat ucapan tahniah atau takziah, memberikan nasihat, menyatakan masalah peribadi, bertanyakan khabar, dan sebagainya.
·   Bahasa yang digunakan adalah tepat, padat dan jelas. Walaubagaimanapun, penggunaan bahasa pada permulaan surat bersifat santai. Contohnya, bertanyakan khabar dan menceritakan perkara-perkara yang berhubung dengan diri atau keluarga penulis. Dalam perenggan kedua barulah penggunaan bahasa lebih serius kerana membicarakan tujuan surat itu ditulis.
·   Berikut ialah senarai panggilan hormat bagi penerima dan pengirim.

Penerima
Sapaan Penerima
Sapaan Pengirim
Ibu
Bonda
Anakanda
Bapa
Ayahanda
Anakanda
Datuk
Nenda
Cucunda
Nenek
Nenda
Cucunda
Cucu
Cucunda
nenda
Anak
Anakanda
Ayahanda/bonda
Kakak/Abang
Kakanda
Adinda
Adik
Adinda
Kakanda
Guru
Cikgu
Saya
Sahabat
Saudara/saudari
saya

·   Kata-kata panggilan hormat penerima ditulis di sebelah kiri. Selangkan sebaris kedudukan perkataan tersebut dalam penulisan surat supaya lebih kemas dan boleh diselang-seli selepas beberapa perenggan supaya kesan seolah-olah berkomunikasi dengan penerima dapat dirasai.

Contoh surat:
Sahabat kamu menulis surat untuk bertanyakan cara pengurusan masa yang berkesan untuk dijadikan panduan sebagai persediaan dalam menghadapi peperiksaan UPSR. Balas surat sahabat kamu itu.

40, Jalan Suai Kasih,
                                                                                                      Taman Setia Bayu,
                                                                                                     05050 Alor Setar,
                                                                                                       Kedah Darul Aman.

                                                                                           4 Mac 2012
Menemui sahabatku, Nina Farina yang kini berada di Shah Alam. Semoga saudari


KARANGAN FAKTA


PANDUAN UMUM
·   Tergolong dalam karangan tidak berformat.
·   Fahami tajuk karangan. Tentukan sama ada karangan tersebut memerlukan kamu menyokong atau membangkang tajuk.
·    Karangan fakta memerlukan isi yang bernas, logik dan tersusun. Oleh itu kamu mesti banyak membaca dan tahu akan fakta yang perlu ditulis, contohnya tentang pencemaran alam di Malaysia.
·    Setiap isi, perlu disertakan contoh untuk menyokong karangan. Sesungguhnya, karangan jenis ini amat menguji pengetahuan am kamu tentang sesuatu bidang.
·    Jikalau soalan karangan mempunyai dua bahagian, iaitu kebaikan dan keburukan sesuatu tajuk, maka kamu mesti menghuraikan kedua-dua bahagian tersebut.

Contoh karangan:
Setiap anak perlu mengamlkan nilai-nilai murni terhadap keluarganya. Tulis perlakuan-perlakuan yang membuktikan kamu mengamalkannya.

     Baik atau buruk perlakuan seseorang anak mencerminkan latar belakang keluarganya. Seorang anak yang baik akan menunjukkan perlakuan yang sopan agar nama dan maruah keluarganya sentiasa terpelihara.
     Antara perlakuan yang menggambarkan nilai murni yang baik ialah sifat bertanggungjawab. Anak yang bertanggungjawab akan menolong ibu bapa bagi meringankan tugas mereka. Saya juga akan belajar dengan bersungguh-sunguh untuk mencapai kejayaan. Dengan cara itu, saya dapat mambalas jasa ibu bapa.
     Selain itu, saya amat menghormati keluarga. Say tidak melawan arahan ibu dan bapa apatah lagi menyakiti hati mereka. Saya sentiasa mendengar nasihat ibu bapa sebagai tanda saya menghormati mereka.
     Jika saya seorang abang atau kakak, saya seharusnya mengambil berat akan kebajikan adik-adik saya. Saya akan selalu mengawasi perlakuan mereka serta membantu ayah dan ibu mendidik adik-adik menjadi insan yang berbudi bahasa.
     Sebagai anak yang berbudi, jagalah nama baik keluarga walau di mana-mana sekalipun kita berada. Sesungguhnya, anak ialah cermin muka kepada ibu bapa. Jika kita berperlakuan baik sudah tentu nama ibu bapa turut disanjung tinggi dan begitulah sebaliknya.
     Ingatlah pepatah “harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama”, oleh itu amalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan agar nama kita akan sentiasa dikenang orang.





KARANGAN BIOGRAFI

PANDUAN UMUM
·  Karangan jenis ini memerlukan daya kreativiti yang tinggi untuk menjadikannya lebih menarik.
·   Biografi bermaksud riwayat hidup atau latar belakang seseorang yang ditulis oleh orang lain merangkumi perkara seperti tarikh lahir, latar belakang, tahap pendidikan, jasa, pencapaian, dan kejayaan dalam bidang yang diceburi.
·  Unsur nilai murni dan pengajaran yang disisipkan secara tidak langsung menjadikan karangan ini lebih menarik.
·    Isi karangan mestilah logik, munasabah, serta berkaitan dengan tajuk.


Contoh karangan::

Tulis karangan biografi tentang rakan yang paling kamu kagumi.

     Saya mempunyai sorang rakan yang amat saya kagumi baik dari segi pencapaian pelajarannya, peribadinya, mahupun rupa parasnya.
     Mira Edera binti Adi Meor begitulah manisnya nama rakan yang amat saya kagumi itu. Dia sungguh bertuah kerana dilahirkan dalam sebuah keluarga yang berada. Mira berusia 12 tahun dan merupakan rakan sekelas saya.
     Ibu dan bapanya ialah usahawan yang berjaya. Namun, Mira tidak sombong dan amat bersopan santun orangnya. Dia sering menumpangkan rakan-rakan sekelasnya meniki kereta mewahnya dengan ikhlas.
     Mira bergaul dengan semua orang termasuk rakan kami, Nabila yang kurang upaya. Di sekolah, Mira menjadi ketua pengawas yang amat dihormati. Mira disayangi oleh guru-guru dan rakan-rakan. Mira bijak dalam pelajaran. Dia menguasai tiga bahasa dengan fasih, iaitu bahasa Melayu, bahasa Inggeris, dan Mandarin.
     Sebagai rakan, kami kagum akan kehebatan Mira dalam sukan badminton dan boling. Mira juga hebat dalam bidang pidato dan seni mempertahankan diri. Dia bijak mengimbangi pencapaian akademik dan aktiviti kokurikulum. Setiap tahun, Mira menaiki pentas untuk menerima pelbagai hadiah kecemerlangan, sesuai dengan ketokohannya.
     Mira bersikap positif dalam kehidupan. Dia bercita-cita untuk menjadi Perdana Menteri Wanita yang Pertama. Saya gembira mempunyai rakan sehebat Mira. Itulah biografi rakan saya Mira, yang paling saya kagumi.




















KARANGAN PERBAHASAN

PANDUAN UMUM
·         Jenis karangan berformat.
·         Terdapat dua bentuk penulisan karangan perbahasan:
1.    Bentuk pertandingan
2.    Bentuk pendapat
·         Kamu perlu menulis kata alu-aluan dan menyokong satu pihak sahaja sama ada
pihak pencadang atau pembangkang. (bentuk pertandingan)
·         Kamu hanya menulis sama ada menyokong atau membangkang tajuk yang
disediakan. (bentuk pendapat)
·         Hujahan mesti logic dan tidak menyentuh isu-isu sensitive kepada pendengar atau pembaca.
·         Gunakan bahasa yang mudah, jelas, tegas dan menarik perhatian pendengar.
·         Selitkan peribahasa, pantun atau jenaka yang dapat “menghidupkan” perbahasan.
·         Akhiri perenggan dengan menyimpulkan pendiirian kamu dan ucapan terima kasih.
·         Bahasa yang digunakan hendaklah ringkas dan padat. Kekuatan berhujah perlulah diktekankan.

Contoh perbahasan: (bentuk pertandingan)

Kamu sebagai pembangkang dalam satu pertandingan perbahasan. Sediakan hujah-
hujah bagi membangkang tajuk “Penggunaan Telefon Bimbit di Sekolah adalah Wajar”

     Selamat sejahtera Tuan Pengerusi Majlis, Yang Berusaha Tuan Guru Besar, barisan hakim, barisan pencadang, guru-guru, dan warga dewan yang saya muliakan.

Hadirin yang dihormati,
     Berdirinya saya di sini adalah sebagai wakil pihak pembangkang. Oleh itu, kami sebagai barisan pembangkang tidak setuju sama sekali dengan tajuk “Penggunaan Telefon Bimbit di Sekolah adalah Wajar”.

     Semua pihak sedia maklum bahawa matlamat murid ke sekolah adalah untuk menuntut ilmu pengetahuan sebagai jaminan hidup pada masa hadapan. Dalam hal sedemikian, suasana tenang di bilik darjah diperlukan untuk pembelajaran murid yang berkesan. Kebenaran menggunakan telefon bimbit di dalam kelas hanya menimbulkan pelbagai masalah disiplin yang mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran.

     Hujah saya yang kedua pula berkaitan dengan beban tugas guru. Tugas guru di sekolah semakin sukar untuk mengawal murid-murid nakal yang menggunakan telefon bimbit sewaktu guru mengajar. Fungsi telefon bimbit yang pelbagai seperti khidmat pesanan ringkas dan permainan hanya mengganggu ketenangan di dalam bilik darjah.

Rakan-rakan seperjuangan yang saya kasihi,
     Ingatlah bahawa masa yang pergi tidak akan kembali lagi. Jika masa yang ada di dalam bilik darjah diisi dengan keseronokan bermain telefon bimbit secara curi-curi sudah tentu menyebabkan pencapaian akademik dan disiplin murid akan merosot. Murid yang berasal daripada golongan berada akan bermegah dengan menunjukkan telefon bimbit yang canggih berbanding dengan murid miskin yang Cuma mampu memanfang sahaja. Pihak pencadang pasti bersetuju jika saya katakana bahawa kes kecurian telefon bimbit dan pergaduhan disebabkan telefon bimbit semakin meningkat.

Warga dewan yang dimuliakan,
     Berdasarkan hujah-hujah bernas saya di atas, ingin saya tegaskan bahawa penggunaan telefon bimbit adalah tidak wajar sama sekali. Sekian, terima kasih.

Tiada ulasan: