RPH - KONSTRUKTIVISME.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN.
Mata Pelajaran : Bahasa Melayu.
Kelas : Tahun
6 Cemerlang.
Tarikh : 21 MAC 2012.
Masa : 09.30
pagi – 10.30 pagi ( 60 minit ).
Bilangan Murid : 32
orang.
Bidang Pelajaran : Pendidikan Lalu-Lintas.
Tajuk : SENTIASA
BERHEMAT SEMUA SELAMAT.
Sub.Tajuk : Cara Selamat Menunggang Basikal.
Objektif Pelajaran
: Di akhir sesi pelajaran ini murid
dapat :
A : Domain Kognitif.
1. Menjelaskan dengan
contoh 5 cara menunggang basikal yang selamat.
2. Menjelaskan maksud
tersurat dan tersirat berdasarkan gambar.
B: Domain Psikomotor.
1. Mencari maklumat
tentang peralatan yang diperlukan oleh penunggang basikal.
2. Membaca dan menghuraikan
5 isi penting daripada teks.
C: Domain Afektif.
1. Memahami konsep selamat
di jalan raya.
2. Mengamalkan tingkah
laku mematuhi undang-undang dan peraturan semasa berbasikal di jalan raya.
Pengetahuan sedia ada
murid :
Murid telah mengetahui maksud beberapa simbol yang biasa dilihat.
Murid telah mengetahui maksud beberapa simbol yang biasa dilihat.
Konsep/prinsip/hukum/teori
:
Kepentingan Pendidikan Lalu-lintas :
a.
Maksud papan tanda atau simbol keselamatan.
b. Mematuhi peraturan jalan raya.
c.
Mematuhi undang-undang jalan raya.
Bahan, Peralatan dan
Bahan Sumber :
1. Grafik.
2. Slaid.
3. Basikal.
Nilai:
1. Menjaga keselamatan.
2. Berhemah.
Kemahiran:
Kemahiran:
d Murid-murid telah mempunyai pengalaman menunggang basikal.
Langkah
/ Masa
|
Isi Pelajaran |
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan |
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Permulaan/
Mencungkil Idea
(5 minit)
|
Cara menunggang basikal dengan selamat.
|
Membuat kaitan dengan pengetahuan sedia ada dan
mencungkil idea murid.
Menyoal tentang tayangan slaid.
|
Murid memberi respon.
Menonton tayangan slaid.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh kelas
Sumber Pengajaran:
Carta gambar
Slaid
KBKK:
Menyenaraikan
|
Menstruktur/
Menstruktur semula
(35 minit)
|
Membaca dan mengimbas fakta yang relevan.
|
Taksir kefahaman secara lisan.
|
Murid membaca teks yang disediakan.
Murid menghuraikan maksud ayat.
Menyampaikan arahan.
|
Strategi/
Teknik:
Aktiviti inkuiri dalam kumpulan.
Sumber Pengajaran:
Carta gambar
Slaid
KBKK:
Menciri
|
Aplikasi Idea
(15 minit)
|
Menjelaskan maksud yang tersirat dan tersurat.
|
Membuat pemerhatian dan bimbingan.
|
Murid berbincang dalam kumpulan.
Murid membentangkan dapatan.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh kelas
Sumber Pengajaran:
Bahan grafik
Nilai: Mentafsir
|
Refleksi/
Penutup
(5 minit)
|
Merumus nilai murni.
|
Taksir kefahaman murid daripada dapatan murid.
|
Murid mencatat rumusan nilai murni dengan ayat sendiri.
|
Strategi/
Teknik:
Penyoalan seluruh kelas
Sumber Pengajaran:.
Carta gambar
Slaid
Nilai: Bekerjasama
KBKK: Merumus
|
Unit 9
RPH 2 :
KONSTRUKTIVISME
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata pelajaran :
Bahasa Melayu
Kelas :
Tahun 6 BIJAKSANA
Tarikh : NOVEMBER 2012
Masa :
10.00 pagi – 10.30 pagi ( 30 minit )
Bilangan Murid :
27 orang
Bidang Pelajaran :
CARA MENCUCI TANGAN
6.6 Aras 1 (i)
Tajuk : SEJAHTERA SEPANJANG
MASA
Sub Tajuk :
TANGAN PENENTU KESIHATAN
Objektif pelajaran :
Di akhir sesi pelajaran ini murid dapat :
A : Domain
Kognitif
- Menyusun atur maklumat tentang
cara mencuci tangan dengan betul.
- Menyatakan sekurang-kurangnya 2 akibat jika tidak mencuci tangan.
B: Domain Psikomotor
- Membuat tunjuk cara mencuci
tangan dengan betul mengikut langkah yang dipelajari.
- Menulis 7 langkah mencuci
tanganmembina ayat dengan betul menggunakan ayat perintah.
C: Domain Afektif
- Mengamalkan amalan kebersihan untuk kekal
sihat.
- Mengamalkan tingkah laku mencuci tangan
yang betul.
Pengetahuan sedia ada murid :
Murid pernah melihat poster cara mencuci tangan yang ditampal di papan kenyataan umum sekolah.
Murid pernah melihat poster cara mencuci tangan yang ditampal di papan kenyataan umum sekolah.
Konsep/prinsip/hukum/teori :
Tangan perlu dibersihkan untuk kesihatan :
- Mempraktikkan 7 langkah
mencuci tangan dengan betul.
- Mencuci tangan selepas
menggunakan tandas.
- Mencuci tangan sebelum dan
selepas makan..
Bahan, Peralatan dan Bahan Sumber :
- Grafik – gambar, lembaran
kerja.
- Slaid (slaid 7 langkah
mencuci tangan dan slaid iklan lifebuoy), LCD Projektor, komputer.
- Sabun pencuci, tuala tangan,
gam, kertas lukisan, pen marker dan sampul surat.
Nilai:
a.
Menjaga Kebersihan dan menjaga kesihatan.
b.
Bekerjasama.
Kemahiran:
Murid-murid dapat melakukan langkah-langkah mencuci tangan dengan betul.
Murid-murid dapat melakukan langkah-langkah mencuci tangan dengan betul.
Tatabahasa: Ayat perintah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan