FORMAT KERTAS BAHASA
MELAYU PEMAHAMAN
1.Format Bahasa
Melayu – Pemahaman adalah seperti berikut:
Kod kertas : 011.
Nama kertas : Bahasa Melayu Kertas 1.
Jumlah soalan : 40
soalan.
Bentuk soalan : Objektif
Aneka Pilihan.
Pilihan jawapan : Empat pilihan, iaitu A, B, C dan
D.
Masa menjawab : 50 minit.
FORMAT PENTAKSIRAN
PERKARA
|
KERTAS
(011): PEMAHAMAN
|
Jenis
Instrumen
|
Ujian
Objektif
|
Jenis
Soalan
|
Objektif
·
Aneka Pilihan
|
Bilangan
Soalan
|
40 item
·
30 item aneka pilihan
(Kemahiran Bahasa)
·
10 item aneka pilihan
(Kemahiran Membaca dan Memahami)
|
Pemarkahan
|
40
markah
|
Tempoh
Ujian
|
50 minit
|
Konstruk
Yang Ditafsir
|
Pengetahuan
Tatabahasa
·
Morfologi
·
Sintaksis
·
Sistem Ejaan
·
Kosa Kata
·
Peribahasa
·
KemahiranMembaca dan
Memahami
·
Pemahaman (2 petikan)
|
Cakupan
Konteks
|
Mencakup
semua bidang pembelajaran dalam Sukatan Pelajaran Tahun 1 hingga Tahun 6
|
PEMBAHAGIAN SOALAN
Soalan 1 – 30: Kemahiran Berbahasa
(Sistem Bahasa)
1. Soalan
kemahiran bahasa menguji pengetahuan tatabahasa calon.
2. Soalan-soalan
dalam bahagian ini dibahagi kepada dua bahagian utama, iaitu
·
Aspek Kata (morfologi)
·
Aspek Ayat (sintaksis)
3. Terdapat
beberapa soalan yang disertakan dengan ilustrasi sebagai panduan calon untuk
menjawab soalan yang diberikan.
4. Antara
aspek kemahiran berbahasa yang ditanyakan dalam format terbaru ini ialah:
(a) Penggolongan Kata.
(b) Pembentukan Kata.
(c) Penggandaan.
(d) Pemajmukan.
(e) Pembentukan Ayat.
(f) Kesalahan Umum Tatabahasa
5. Lazimnya,
terdapat sejumlah soalan yang popular dalam bahagian ini, iaitu:
Bahagian Morfologi (Kata)
a) Mengisi tempat kosong dengan perkataan
yang paling
sesuai. Tempat kosong tersebut perlu diisikan
dengan kata
nama,
kata kerja, kata adjektif, kata ganti nama, kata
hubung,
penanda wacana, kata sendi nama, kata arah,
peribahasa,
penjodoh bilangan dan imbuhan.
(b)Menggantikan kata yang bergaris dengan kata seerti dan
kata
berlawan.
Bahagian Sintaksis (Ayat)
(a) Memilih ayat tanya yang
betul berdasarkan ayat
penyata yang diberi.
penyata yang diberi.
(b) Memilih jawapan berdasarkan
soalan (ayat soal)
yang dikemukakan.
yang dikemukakan.
(c) Memilih ayat yang maksud
dengan ayat yang
diberi.
(d) Memilih ayat yang
menggunakan kata yang
digarisi dengan betul.
digarisi dengan betul.
(e) Memilih ayat yang betul
struktur dan
tatabahasanya.
tatabahasanya.
(f) Memilih
ayat yang menggunakan kata banyak
makna.
makna.
ASPEK-ASPEK YANG
PERLU DIKUASAI DALAM KEMAHIRAN BERBAHASA
1.Penggolongan kata.
§
Kata nama.
§
Kata ganti nama.
§
Kata kerja.
§
Kata adjektif.
§
Kata hubung.
§
Kata sendi nama.
§
Kata keterangan.
§
Kata bilangan.
§
Penjodoh bilangan.
§
Kata seru.
§
Kata perintah.
§
Kata pemeri.
§
Kata penegas.
§
Kata nafi.
§
Penanda wacana.
2. Pembentukan kata.
§
Pengimbuhan
(imbuhan).
§
Penggandaan (kata
ganda).
§
Pemajmukan (kata
majmuk).
3. Kosa kata.
§
Kata seerti
(Sinonim).
§
Kata berlawan
(Antonim).
§
Kata hampir sama
makna (Polisim).
§
Kata banyak makna.
4. Peribahasa.
§
Simpulan
bahasa.
§
Perumpamaan.
§
Pepatah.
§
Bidalan.
5. Pembinaan ayat.
§
Memilih
jawapan bagi soalan yang diberikan.
§
Memilih
soalan bagi jawapan yang diberikan.
§
Memilih
ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberikan.
6.Kesalahan umum Tatabahasa.
§
Memilih
ayat yang betul penggunaan katanya.
§
Memilih
ayat yang betul struktur dan tatabahasanya.
§
Memilih
ayat yang betul menggunakan kata banyak makna.
SOALAN 31-40: Kemahiran Membaca dan Memahami.
1. Terdapat 2 petikan pemahaman yang pelbagai jenis
dikemukakan.
2. Setiap petikan akan diikuti dengan 5 soalan pelbagai
aras. Dengan ini, terdapat 10 soalan dalam bahagian ini.
3. Soalan-soalan yang dikemukan biasanya meliputi
perkara-perkara berikut:
a) Pemahaman tentang fakta, isi-isi penting, urutan peristiwa
dan merumus tajuk.
b) Pengetahuan tentang maksud perkataan atau rangkai kata.
c) Pengetahuan tentang maksud peribahasa atau simpulan
bahasa.
d) Penggunaan olahan matematik dan soalan-soalan berkaitan
sains.
e) Pemahaman tentang aspek nilai murni atau pengajaran yang
terdapat dalam petikan.
PANDUAN MENJAWAB
SOALAN PEMAHAMAN
1. Membaca
arahan dengan teliti dan difahami arahan tersebut.
2. Baca
petikan sekali untuk mendapatkan idea kesuluruhan petikan yang diberi
dan gariskan maklumat-maklumat penting yang
terdapat dalam petikan, misalnya
nama orang, nama tempat, tarikh, peristiwa
penting dan maklumat utama yang
ada kaitan dengan petikan.
3. Baca
semula petikan untuk lebih memahami petikan yang diberi.
4. Kemudian, baca soalan dengan teliti dan fahami soalan itu.
5. Pilih
jawapan untuk soalan yang diberi berdasarkan petikan. Gunakan
pemahaman dan ingatan terlebih dahulu.
6. Jika gagal untuk menentukan jawapan, barulah
baca semula petikan untuk
memastikannya.
7. Anda disarankan agar menjawab soalan-soalan
yang dikemukakan berdasarkan
petikan bukan berdasarkan pengetahuan
sedia ada.
8. Semak semula jawapan yang telah anda pilih
dengan merujuki petikan yang
diberikan.
4 ulasan:
pelajar seharusnya tahu cara untuk memahami setiap soalan yang diberi..ini adalah salah satu cara untuk mendapat markah yang tinggi..oleh kerana soalan yang diberi berbentuk objektif..pelajar haruslah mahir dalam memilih jawapan yang sebenar..setiap aspek yang diterapkan amat bagus..
kertas pemahaman amat penting dalam ujian penilaian sekolah rendah..oleh itu ini adalah salah satu rujukan yang terbaik bagi mendapat markah yang terbaik..
Assalamualaikum. Terima kasih. Cikgu Anna Su hargai komen yang diberi.
Terima kasih.
Catat Ulasan